Sassie is op kreta geweest

16 t/m 23 mei was ik met mijn mama in Agia Pelagia

16 mei

Vanmorgen vroeg moesten we met de taxi naar schiphol omdat we om 7.00 zouden vliegen. Gelukkig was dat ook zo en waren we om 11.30 op Heraklion. Daar konden we meteen onze auto meemenen, opel corsa, en reden we naar ons appartement.

De hostess daar sprak nederlands dus dat was wel prettig. Nadat we onze koffer hadden uitgepakt zijn we even door het dorpje gaat lopen. Er is een klein strand met en rotsplateau dat half uit het water komt. Verder veel restaurantjes, 3 supermakten en souvenirwinkeltjes. In de supermarkt hebben we boodscappen gedaan voor het eten.

Toen we terug waren bij het appartement hebben we gekookt en de reis voor morgen geplanned.

17 mei woensdag

Vandaag zijn we naar Chania gereden. Mama vond de oleanders die in bloei stonden erg mooi.

Chania was een leuk stadje alleen was er minder te zien dat we gedacht hadden. In de auto kwam mama er achter dat achterop de kaart van Kreta een kaart van Chania zat, dat is dus Pech. We zijn daarna door de bergen gereden, en door de Therisso kloof. De wegen zijn vrij breed maar het gaat met scherpe bochten stijl omhoog.

18 mei donderdag

Vandaag een echt cultuur dagje. Op het programma staat vandaag Knossos. Als we daar aankomen blijkt dat het een speciale dag is en de toegang tot alle musea op Kreta vandaag gratis is. Meteen worden we benaderd door een, vrij aardig, Nederlands sprekende gids. We gaan met een groepje van 10 mensen en de gids de opgravingen op. Ze is vrij langdradig en vervalt veel in herhaling. Toch krijgen een beeld van hoe het er ten tijden van koning Minos uitgezien moet hebben. Een paar stukjes van de opgraving zijn volledig gerestuareerd.

Toen we alles gezien hadden zijn we naar Heraklion gereden. Ook daar was het museum gratis. In het museum zijn bijna alle dingen te zien die bij Knossos en Phaestos zijn opgegraven. Het geeft een goed beeld van de geschiedenis van Kreta. Daarna hebben we nog door het stadje gewandeld.

19 mei vrijdag

Omdat we gisteren werden geattendeerd op de opgravingen bij Phaestos hadden we besloten vandaag daar heen te gaan. Dwars door het Ida gebergte zijn we naar het zuiden gereden. Phaestos was niet heel erg interessant. De opgraving lag er mooi bij, maar er werd nergens aan gegeven wat wat was. We zijn hier ook maar kort geweest. Vlak bij was er nog een opgraving van een groot landhuis. Dit is vrij goed bewaard gebleven.

Daarna zijn we naar Matala gereden. Er wordt gezegd dat in een van de grotten langs de kust Zeus ter wereld gekomen is. Hier hebben we 's middags op het strand gelegen. Rond 16.00 zijn we via de toeristische route door de bergen terug naar Agia Pelagia gereden.

20 mei zaterdag

De oostkant van het eiland is vandaag aan de beurt. Helemaal naar het oosten vinden we te ver, dus gaan we naar Elounda. Vlakbij gaat een boot naar Spinalonga. Dit is een klein eilandje voor de kust. In de middeleeuwen diende het als verdedigings werk. Later werd het een leprozen kolonie. We zijn een uur op het eilandje geweest. Daarna zijn we terug gereden naar Elounda. Daar hebben we op het strand gelegen en even gezwommen.

Aan het einde van de middag zijn we naar Agios Nikoloas gereden. Daar hebben we gewinkeld en langs de boulevard gelopen. 's Avonds hebben we aan de haven gegeten. Toen het donker was zijn we naar huis gereden. Dan merk je pas hoe prettig het is dat we in Nederland straat verlichting hebben en dat de wegen vooral niet te bochtig zijn.

Toen we terug kwamen bleek dat we de buitendeur op een kier hadden laten staan. 100.000 muggen zaten er in de kamer. Ik ben eerst 2 uur bezig geweest om de muggen dood te slaan en daarna om het bloed van het plafond te poetsen.

21 mei

Sportdag. Een van de hoogte punten van Kreta is de Samaria kloof. Een tocht van 16 km. Het wordt aangeraden om voor 8.00 te beginnen aan de tocht. Dat zou betekenen dat we voor 7.00 weg zouden moeten. Dat doen we dus niet, we zijn wél op vakantie. Dus rijden we op on gemak naar het zuiden. Eerst nemen we een kijkje in de Imbros kloof. Je kan de hele kloof lopen, 7 km, maar wij zijn ong 2 km de kloof ingelopen en weer terug. Daarna zijn we naar Sfakia gereden. Vandaar uit zijn we met de boot naar het einde van de Samaria kloof gevaren. Ook hier zijn we een klein stukje de kloof ingelopen. Het hoogtepunt van de wandeling bevind zich namenlijk aan het einde. Hier is de ruimte tussen de 2 wanden maar 3 meter.

Het water uit het kleine riviertje is gewoon drinkbaar. Na de wandeling hebben we nog even op de rotsen gezeten. Nadat we met de boot terug gevaren zijn begonnen we aan de lange rit door de bergen naar huis.

22 mei

De een na laatste dag is aangebroken. Dus een dagje bakken op het strand hebben we wel verdient. Gelukkig hebben ze bedjes en parasollen. Veel zwemmen hebben we niet gedaan, de bodem is erg ruw en bij de branding zijn kliezels. Nog even de souvenirs winkels bekeken maar echt veel leuke dingen verkochten ze niet.

23 mei

Op ons dooie gemakje zijn we opgestaan en hebben we ontbeten. We moesten om 11.30 op het vliegveld zijn. Helaas is er op het vliegveld van Heraklion niet veel te beleven.